fredag 6 maj 2016

Recension av Odinsbarn

Bilden är lånad från Goodreads
Författare: Siri Pettersen
Antal sidor: 513
Serie: Korpringarna, bok 1 av 3
Finns hos Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.

Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ...  
 

Mina åsikter
Innan jag började läsa denna bok hade jag hört en massa gott om den och den verkade vara superpopulär i bokbloggskretsar. Måste hålla med om att boken är bra och händelserik med riktigt intressanta karaktärer. Men på slutet kände jag ärligt talat lite... "kan den inte vara slut snart känsla." Kan bero på bokens längd, vilket innebär att även om det händer en massa i boken så blir det även en del "dödtid" mellan dessa händelser. Men ändå en riktigt intressant och originell idé. Det är kul att läsa något nytt, en handling som man inte känner att man har läst flera gånger innan, vilket är ett stort plus med denna bok. Jag ser fram emot att läsa de övriga två böckerna i denna serien. Som har så sjukt snygga omslag så man inte kan låta bli att undra i alla fall lite granna vad det är som kommer att hända. Tycker dessutom att det är kul att bokens karaktärer får sånt stort utrymme att växa, vilket gör att de hela tiden förblir intressanta och spännande att följa. Gillar även karaktären Hirka, som får vara en stark kvinnlig karaktär som klarar sig själv på sitt egna vis.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor, tack vare sin originella handling och sina starka karaktärer som ges utrymme att utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...