fredag 9 december 2016

Goodreads choice awards 2016

Jag hoppas att alla ni bokälskare har en användare på goodreads, för den sidan är superbra för allt möjligt bokrelaterat! Men om ni är medlemmar där så har ni säkert märkt att röstningen för goodreads choice awards 2016 nu har avslutats och vinnarna har korats. Jag blev väldigt exalterad av att se att några böcker som jag äger, men dock ej läst ännu var med på den listan, samt en bok som jag planerar att köpa i januari fanns med. Jag tänkte därför gå igenom vilka dessa böcker var. Vill ni se alla vinnarna så finner ni dem HÄR!


Jag tänker att jag börjar med den bok jag tänkt köpa i januari, som vann pris för Young adult fantasy. Vilket är ingen mindre än Sarah J. Maas bok A Court of mist and fury. Som ni kanske minns så hade jag lite delade meningar om första boken i denna serie A court of thorns and roses, mest p.g.a huvudpersonen Feyras beteende. Men jag har hört att bok två skall vara ännu bättre, så jag håller tummarna för att den verkligen är det och ger därmed den här serien en andra chans.


Sedan går vi vidare till de de tre böckerna som jag äger men som jag ännu av olika anledningar inte hunnit läsa. Först ut är Salt to the sea av Ruta Sepetys som vann pris för Young adult fiction och den här boken har jag varit så sjukt sugen på att läsa, men jag har inte hunnit göra det än då jag har planerat att läsa Between shades of grey av henne först, men sedan hoppas jag på att kunna förlora mig även i denna berättelse.

Bok nummer två av de böcker jag redan äger är: The Hidden Oracle av Rick Riordan, som vann pris för bästa Middle grade & children's book. Den här boken har jag inte hunnit läsa ännu p.g.a att man måste ha läst Såväl Percy Jackson- serien (vilken jag läst) samt The heroes of olympus-serien (vilken jag endast läst 1 av 5 böcker i). Men jag gillar verkligen Rick Riordans böcker, så jag vill helt klart läsa den här boken och jag har hört att den skall vara sjukt rolig, så det är såklart ett plus. Ytterligare fakta om just denna vinsten är det faktum att denna bok totalt krossade allt motstånd i fråga om röster. The hidden oracle fick nämligen 46.348 röster medan boken som blev två fick 17. 342 röster. Väldigt långt ifrån vinsten med andra ord. Kan tillägga att Rick Riordan faktiskt hade två böcker med bland nomineringarna, alltså inte bara boken som vann utan även The Hammer of thor, som kom trea inom samma kategori. Känner att jag har många bra böcker här hemma som väntar på att bli lästa.


Sist men inte minst så har vi Rebel of the sands av Alwyn Hamilton som vann priset för bästa Debut Goodreads author. Vilket är väldigt roligt då jag köpte den här boken för bara någon vecka eller två sedan. Som ni märker så hade det här blivit världens längsta blogginlägg om jag dessutom skulle skriva vad de handlar om, så jag hoppas minst sagt att ni själva kollar upp böckerna om ni är intresserade av dem. Glöm inte bort att uppskatta alla dessa fin, fina bokomslag när ni ändå håller på!!! Som ni märker har Goodreads-läsarna helt klart godkänt samtliga av dessa böcker och de har även lyckats fånga mitt intresse såpass mycket att jag köpt dessa/planerar att köpa dessa. 

Tala gärna om för mig om ni läst någon av dem/planerar att läsa någon av de böcker jag nämnt eller någon av de andra böckerna som vann eller blev nominerade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...