tisdag 6 december 2016

Recension av Scarlet

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 375
Serie: The Lunar chronicles, bok 2 av 4
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
I Scarlet återser vi Cinder, som nu försöker fly från det fängelse där vi sist lämnade henne – trots att det kommer att göra henne till den mest jagade personen i hela Samväldet.På andra sidan jorden söker Scarlet Benoit – en tuff fransk tjej som inte drar sig för att bära pistol – efter sin försvunna mormor. Och det visar sig att det är mycket hon inte känt till om sin mormor eller den livsfara hon levt i under hela sitt liv. När Scarlet träffar Wolf, en streetsmart slagskämpe som tycks veta en del om hennes mormor, har hon svårt att lita på honom. Samtidigt känner hon sig oförklarligt dragen till honom – och han till henne.

Mina åsikter
Återigen får vi följa med in i en fartfylld sci-fi berättelse som denna gång tar sin avstamp i sagan om Rödluvan. Det här var en riktigt bra, spännande och händelsefull bok om jag får säga det själv. Dock så kände jag inte riktigt att jag fastnade lika mycket för karaktärerna Scarlet och Wolf som jag gjorde för Cinder och Kai i bok ett. Därför tyckte jag naturligtvis att det var kul att Cinder var med så mycket i denna bok också, då jag tycker att hon är väldigt härlig och händig, med alla sina cyborgfinesser. Vi fick även lära känna Kapten Thorne bättre i den här boken och han är helt klart en karaktär helt i min smak, då han är så egenkär och sarkastisk, fast på ett bra och underhållande sätt. Men i det stora hela tycker jag att den här boken hade en väldigt bra uppbyggnad och det var en bra fortsättning på bok ett. Det hände verkligen saker hela tiden och det var dessutom väldigt svårt att förutse var handlingen skulle föra dig. Vilket naturligtvis gjorde att boken blev väldigt snabbläst. Och vi fick reda på lite mer om drottning Levanas bakgrund, men även om Cinders bakgrund, vilket rörde några av de obesvarade frågor man hade med sig från bok ett. Något som bands samman på ett snyggt sätt i den här boken. Jag känner även att den slutade på ett väldigt bra sätt, då det gör en nyfiken för vad som komma skall i bok tre, vilket alltid är ett plus. 

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Jag har även läst Cress ur Lunarkrönikan och den är lika bra som de två första. Jag gillar att man ändå får läsa så mycket om de personer som redan har lärt känna, och att de inte glöms bort helt utan man får följa även dem. Nu ser jag framemot att få läsa Winter hon presenteras i Cress så jag är mycket nyfiken på henne nu.

    Och lycka till med köpstoppet med lite undantag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du gillar den! Ja precis! är superkul att man får med de "gamla" karaktärerna också! Speciellt om man liksom jag gillade dem lite mer ;) Åh! jag måste verkligen köpa och därefter läsa Cress snart! Är så nyfiken på hur allt slutar!

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...