torsdag 22 december 2016

Recension av City of Ashes

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 453
Serie: The Mortal instruments, bok 2 av 6

Clary Fray önskar att livet bara kunde återgå till det normala. Men vad är normalt när du är en demondräpande skuggjägare, vars mamma ligger medvetslös i en magipåverkad koma och du plötsligt kan se varulvar, vampyrer och älvor på gatorna? Clary försöker dra sig undan från skuggvärlden för att kunna hänga mer med Simon (är han kanske mer än en vän?), men Jace tänker inte släppa henne så lätt. Och den enda chansen Clary har att hjälpa sin mamma är om hon söker upp Valentine, den ondskefulle skuggjägaren som mördat hennes morföräldrar – och dessutom är hennes pappa.

Det här är en alldeles utmärkt fortsättning på serien och som läsare slungas man ännu en gång in i en spännande handling. Jag har visserligen läst den här boken en gång förut, men det gjorde inte att boken blev mindre spännande för det. Jag gillar det faktum att boken består av en massa olika karaktärer och alla är de så himla olika, det gör verkligen att det är superlätt att särskilja dem från varandra bara utifrån deras personligheter och deras egenskaper. Jag uppskattar även det faktum att vi i den här boken får mer syn på mångfalden, då karaktärerna har olika religioner (ibland avsaknaden av en) det är karaktärer som är gay, det är olika folkslag (shadowhunters, vampyrer, varulvar, féer) och så vidare. Vilket gör hela boken och serien mer realistisk på det sättet, då alla människor faktiskt inte är precis likadana. Det dök precis som vanligt upp en massa olika problem för våra huvudkaraktärer, problem som löstes på de mest spännande och uppfinningsrika sätt, vilket gör så att boken inte är förutsägbar eller tråkig på något vis. Jag tycker inte heller att den här boken hamnade under kategorin "tråkig uppföljare" som många serier har i form av sin andra bok. Det blev med andra ord inte endast en transsportsträcka till bok nummer tre. Utan den byggde snarare upp ens förväntningar inför den tredje boken, som jag helt klart ser fram emot att läsa (igen).