lördag 3 december 2016

Recension av The Assassin's blade

Författare: Sarah J. Maas
Antal sidor: 430
Serie: Throne of glass, bok 0,1-0,5 av 5

Celaena Sardothien är Adarlan mest fruktade mördare. Som en del av Assassin Guild, är hennes lojalitet till sin herre, Arobynn Hamel, men ändå  lyssnar Celaena inte på någon och litar bara sin lönnmördare till kollega, Sam. I dessa actionfyllda noveller - tillsammans i en upplaga för första gången - Celaena inleder fem djärva uppdrag. De tar henne från avlägsna öar till fientliga öknar, där hon kämpar för att befria slavar och syftar till att hämnas tyrannisk. Men hon agerar mot Arobynns order och kan lida en ofattbar straff för ett sådant förräderi. Kommer Celaena någonsin vara fri på riktigt? Utforska den mörka underjorden av denna kick-ass hjältinna för att ta reda på det.

För första gången någonsin så känner jag verkligen att det var värt att läsa novellerna till en bokserie! De var inte superkorta och de gav så himla mycket till Celaenas bakgrund och mysterier kring hennes karaktär. Vi får följa med under ytan och därtill även följa med Celaena på hennes många uppdrag som lönnmördare, vilket är både intressant och rätt brutalt. Dessa noveller utspelar sig när Celaena är 16-17 år gammal och hon är redan då riktigt bra på det hon gör och det är så kul att få följa med på alla hennes upptåg och nycker. Vi får även lära känna Sam, en karaktär vi fick höra en hel del om i Throne of glass och vi får ta del av hans påverkan och betydelse i Celaenas liv. Något som jag kände var både intressant och välbehövt. Vi får lära känna Arobynn, mannen som har lärt upp Celaena till att bli lönnmördare och gud vad jag inte gillade honom! Det känns verkligen som om att hela hans karaktär är skriven för att man tillsammans med Celaena skall vela fram och tillbaka gällande vad man tycker om honom. Men jag säger bara ett bestämt NEJ! Detta talar bara för hur bra Sarah J. Maas är på såväl världuppbyggnad som karaktärsuppbyggnader. Hon kan få dig att känna precis det hon vill, hela tiden, få dig att ändra åsikt med hjälp av bara några enstaka rader.

I de här novellerna får vi som sagt reda på den resa som Celaena gjorde rent livsmässigt innan vi hoppar in i första boken i serien nämligen Throne of glass. Vi får reda på varför hon hamnade där hon gjorde, vi får även reda på varför hon är bäst på det hon gör. Och det faktum att man aldrig någonsin kan lita på någon till 100%. Det här är novellerna för alla dem som gillar Throne of glass-serien, Sarah J. Maas, eller för dig som bara i allmänhet gillar kvinnliga karaktärer som är kick-ass, smarta, men samtidigt mänskliga som helt enkelt kan klara sig själv. Något mycket uppfriskande enligt mig.

De samlade novellerna får 5 av 5 stjärnor i betyg.