onsdag 21 december 2016

Recension av Fantastic beasts and where to find them: The original screenplay

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 282

När magizoologen Newt Scamander anländer till New York har han bara tänkt stanna en kort tid. Men när hans magiska koffert försvinner och några av Scamanders fantastiska vidunder rymmer innebär det problem för alla.

När jag läst ut det här manuset så kunde jag inte låta bli att tänka: J.K Rowling, finns det något du inte kan göra? Det här skall föreställa Rowlings första manus (som hon skrivit helt själv) och gud vad bra det var! Karaktären Newt känns lite allmänt awkward men samtidigt påminner han mycket om Hagrid då de båda älskar monster av varierande storlekar och de vill verkligen inte att de skall komma till skada och de blev båda två relegerade från Hogwarts (ser ni likheterna) Och det faktum att de båda två säger: Kom till mamma när de pratar med djuren! Newt i allmänhet tillsammans med karaktären Jacob Kowalski fick mig att skratta till flera gånger och jag kan verkligen inte se filmen snabbt nog! Nu vet jag vad som komma skall ner till varenda detalj och jag vill verkligen se hur de har lyckats få Rowlings alla idéer och tankar att komma till liv! Det var ett alldeles makalöst bra manus! J.K Rowling som skriver något inom världen för Harry Potter kan ju verkligen inte slå fel om ni frågar mig! Jag har tidigare läst den handbok som Newt skrivit, som eleverna på Hogwarts senare har som kursbok, vilket gör det så roligt att läsa detta manus och se hur Rowling har fått alla de monstren och hur hon verkligen ger dem liv, hur komedin, magin och en massa underbara karaktärer knyts samman genom detta manus. Detta är helt klart ett måste för alla som gillar J.K Rowling, Harry Potter eller bara Eddie Redmayne, han passar verkligen perfekt i rollen som den något awkward men djurälskande Newt, så det skall bli så kul att se filmen!

Om ni inte reda gissat det efter min dyrkning av allting J.K Rowling så fick det här manuset 5 av 5 stjärnor.