lördag 17 december 2016

Recension av The Wrath & the dawn

Författare: Renée Ahdieh
Antal sidor: 388
Serie: The Wrath and the dawn, bok 1 av 2

Ett liv till gryningen. I ett land som styrs av en mordisk pojk-kung, som varje gryning orsakar hjärtesorg hos en ny familj. Khalid, de arton-åriga Kalif av Khorasan, är ett monster. Varje natt tar han en ny brud bara för att ha ett siden rep lindat runt halsen på henne på morgonen. När sexton-åriga Shahrzads käraste vän faller offer för Khalid, utlovar Shahrzad löften av hämnd och erbjuder sig frivilligt att vara hans nästa brud. Shahrzad är bestämd att inte bara överleva, utan även att avsluta kalifens skräckvälde en gång för alla. Natt efter natt, fångar Shahrzad Khalid, i sina förtrollande berättelser som blir hennes överlevnad, fastän hon vet varje gryningen kan vara hennes sista. Men något hon aldrig väntat börjar hända: Khalid är ingenting av hon trott att han skulle vara. Detta monster är en pojke med ett plågat hjärta. Otroligt nog, börjar Shahrzad att få känslor för Khalid. Hur är detta möjligt? Det är ett oförlåtligt svek. Ändå har Shahrzad börjat förstå att allt inte är som det verkar i detta palats av marmor och sten. Hon beslutar sig för att avslöja vad hemligheterna lurar och trots hennes kärlek, vara redo att ta Khalids liv som straff för de många liv han stulit. Kan deras kärlek överleva denna värld av berättelser och hemligheter?

Ahdieh lyckas verkligen fånga läsarna genom sitt sätt att skriva och sitt sätt att förmedla en historia. Vi får lära känna flertalet karaktärer som man inte riktigt kan låta bli att gilla även om de skall föreställa att vara onda. Men det är så sant som de säger, vissa karaktärer bara älskar man att hata. Sedan gillade jag verkligen karaktären Shahrzad då hon var väldigt bestämd av sig men även väldigt sarkastisk, vilket gjorde läsningen till ett sant nöje. Jag gillade även karaktärer som hade en lite mindre roll i boken så som tjänaren Despina, som var riktigt kaxig även mot dem som egentligen stod högre i rang, vilket var riktigt uppfriskande. Men även vakten Jalal som även han var riktigt sarkastisk och liksom Shahrzad alltid hade riktigt bra comebacks på allting, sådana karaktärer älskar jag. Det som var så spännande med den här boken var att man aldrig visste vad som komma skulle, jag blev hela tiden överraskad, något som inte är allt för vanligt i dagens YA-böcker. Man behövde inte ha läst originalberättelsen A thousand and one nights för att förstå sig på den här boken och jag kände att den här boken fick sin rättvisa ändå. En riktigt, riktigt bra retelling med andra ord. Den magi som fanns med i den här boken gjorde allting mer mystiskt och dess avslut! Jag kunde verkligen inte motstå att plocka upp och börja läsa bok två i serien med en gång efteråt.