lördag 31 december 2016

Recension av Sista brevet från din älskade

Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 491

London 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där, inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man. Många år senare, 2003, hittar journalisten Ellie samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon blir besatt av historien bakom, och hoppas att den ska kunna återuppliva hennes haltande karriär. Om dessa två älskande fick ett lyckligt slut, kanske hon också kan bringa reda i sitt eget komplicerade kärleksliv? Ellies sökande kommer att skriva om historien och hjälpa henne att inse sanningen om sin egen, moderna romans.

Det här var en mysig bok med många oförutsägbara vändor fram och tillbaka. Jag ville så gärna gilla karaktärerna i den här boken lika mycket som jag gillade Lou och Will i Livet efter dig, men jag gjorde verkligen inte det. Visst, såväl Jennifer, Anthony och Ellie hade sina stunder då jag uppfattade dem såväl intressanta som uppfinningsrika och nytänkande. Men det var även stunder som jag uppfattade alla tre något trögtänkta och det faktum att de inte heller kunde förutse resultatet av sina handlingar. Något jag alltid stör mig på i böcker. Själva handlingen var intressant, det var extra kul att läsa om hur det var i 60-talets London, att få beskrivet för sig hur klädstilen såg ut, hur kvinnorna förväntades se ut och hur de förväntades agera och så vidare. Det var även intressant att se hur Moyes lyckades knyta samman dåtid med nutid, något som jag tycker att hon lyckades riktigt bra med. Det här var en snabb-och lättläst bok, som stundtals var något frustrerande, men i det stora hela ändå en mycket läsvärd bok.