måndag 12 december 2016

Recension av Rebel of the sands

Författare: Alwyn Hamilton
Antal sidor: 358
Serie: Rebel of the sands, bok 1 av 2 (kommer ut 7 mars 2017)

Hon är mer krut än tjej-och öknens öde ligger i hennes händer. De dödliga styr ökennationen Miraji, men mystiska djur strövar fortfarande i de vilda och bara markerna, och ryktet säger att någonstans, utövar djinni fortfarande sin magi. Men det finns inget mystiskt eller magiskt med Dustwalk, den återvändsgränd till stad som Amani inte kan vänta med att fly från. Ödesbestämd att "gifta sig eller dö" litar Amanis på sina prickskytte färdigheter för att komma iväg från Dustwalk. När hon möter Jin, en mystisk och förödande vacker utlänning i en skyttetävling, tänker hon att han är den perfekta utrymningsvägen. Men alla de år hon tillbringade drömmandes om att lämna hemmet, hade hon aldrig trott att hon skulle galoppera iväg på en mytisk häst, flyr den mordiska sultanens armé, tillsammans med en flykting som är efterlyst för förräderi. Och hon skulle aldrig ha förutsett att hon skulle bli kär i honom ... eller att han skulle hjälpa henne låsa upp den kraftfulla sanningen om vem hon verkligen är.

Först av allt ursnygg framsida! För det andra ett mycket intressant koncept med intressanta karaktärer. Men det kände som om boken hade en hel del transportsträckor där det inte hände speciellt mycket och nu när jag tänker efter såhär efteråt så hände det egentligen inte jättemycket i den här boken. Amani var på väg mot ett mål hela tiden och så stötte hon på en del problem på vägen helt enkelt. Det som gjorde historien intressant var det faktum att Amani var en riktig hejare på att skjuta med pistol, något som urskiljde henne från de andra flickorna från hennes by även om vi stöter på fler tjejer som kan sin sak senare i historien. Magin som vi får syn på i denna bok är även den riktigt intressant och det är kul att se att den ter sig så olika från person till person. Det är även kul att de krafter som ungdomarna har inte är något som man stöter på i varenda fantasibok utan det är nytänkande, vilket kan vara väldigt skönt om man liksom jag läser väldigt mycket fantasy. I det stora hela var det en mycket snabbläst och fängslande bok, med en bra världsuppbyggnad och intressanta intriger och jag ser fram emot att läsa bok två för att få reda på vad som kommer att hända härnäst.

Jag hade mycket svårt att bestämma mig för ett betyg när det kom till den här boken och velade länge fram och tillbaka mellan 3,5 och 4 stjärnor. Men bokens betyg hamnar slutligen på en svag 4 av 5 stjärnor.

Intressant att veta
Boken vann omröstningen för Goodreads Choice Award for Debut Goodreads Author och var därtill även nominerad för Young Adult Fantasy & Science Fiction (2016).