lördag 4 februari 2017

Recension av City of Glass

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 541
Serie: The Mortal instruments, bok 3 av 6

Clary kämpar för att rädda sin mammas liv, men för att få hjälp måste hon åka till Glasstaden, Skuggjägarnas stad i hemlandet Idris. Men att ta sig in oinbjuden i staden är förbjudet enligt Lagen, och att bryta mot den kan straffas med döden ...

Kärlek är omöjligt och gamla hemligheter kan visa sig vara livsfarliga när Clary och Jace tillsammans står upp mot Valentine, den ondskefulle före detta skuggjägaren som också är deras pappa!

Även om det var andra gången jag läste den här boken och det faktum att jag kom ihåg förvånansvärt mycket om vad som hände, så var boken minst lika spännande för det. Jag drogs in i den härliga värld som skuggjägarna lever i och jag kunde inte låta bli att se fram emot olika händelser som jag visste skulle komma. Den här boken passar verkligen perfekt för såväl omläsning, som för nya läsare. Då det hela tiden händer saker som griper tag i läsaren och får dig att inte vilja lägga ifrån dig boken. Det här är visserligen den tredje boken i serien, men jag tycker ändå att den här installationen i serien var snäppet vassare än de två tidigare, vilket naturligtvis resulterade i ett något högre betyg. Precis som i de tidigare böckerna får vi följa Jace, Alec, Isabelle, Clary och Simon, som alla verkligen tillför något alldeles eget till den här serien. Vi får reda på mer om Jace och Clarys respektive barndom, vilket jag fann ytterst intressant båda gånger jag läste denna bok. Alec och hans intriger med en viss karaktär, är alltid lika roliga och underhållande och ger alltid böckerna en lika härlig stämning. Isabelle är den där kickass kvinnliga karaktären som man letar efter i varje bok man läser och sist men inte minst har vi Clary och Simon. Som precis som i tidigare böcker försöker lista ut deras plats i den här galna världen med alla demoner som fortfarande vill döda dem. En otroligt händelsefull och minst sagt välskriven bok.

Boken får 5 av 5 stjärnor