söndag 5 februari 2017

Recension av A Thousand pieces of you

Författare: Claudia Gray
Antal sidor: 357
Serie: Firebird, bok 1 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Marguerite Caines fysiker till föräldrar är kända för sina banbrytande insatser. Deras mest häpnadsväckande uppfinning, som kallas Firebird, tillåter användare att hoppa mellan flera universum-och lovar att revolutionera vetenskapen för alltid. Men sedan Marguerites far mördas, och mördaren är hennes föräldrars vackra, gåtfulla assistent Paul- som flyr in i en annan dimension innan lagen kan röra honom. Marguerite vägrar att låta mannen som förstörde hennes familj gå fri. Så hon tar upp jakten efter Paul genom olika universum, alltid hoppandes in i en annan version av sig själv. Men hon möter också alternativa versioner av de människor hon känner-inklusive Paul, vars liv trasslas samman med hennes på ett allt mer välbekant sätt. Snart börjar hon ifrågasätta Paulus skuld liksom hennes eget hjärta. Och snart upptäcker hon att sanningen bakom faderns död är betydligt mer illavarslande än hon väntat sig.

Mina åsikter
Den här boken hade minst sagt ett spännande koncept med resor mellan olika dimensioner. Även om det varje gång Marguerite bytte dimension började med att hon skulle orientera sig och ta reda på vilka människor hon redan kände i just den Marguerites omedelbara omgivning så blev det aldrig tjatigt eller långdraget. Det tog ett litet tag innan jag verkligen kom in i boken (kan ha att göra med att jag fortfarande är en gröngöling inom sci-fi-genren) men när jag väl gjort det så kastades jag in med huvudet först. Det var oerhört intressant att få ta del av de olika dimensionerna och få se hur samma person kunde vara så lik men ändå olik beroende på vilken dimension Marguerite befanns sig i. Jag hade helt klart en favorit bland dimensionerna, men de var alla riktigt spännande och de höll allihopa en mycket hög klass i fråga om händelserika situationer. Det var lite irriterande stundtals att Marguerite hade så svårt att bestämma sig för saker och ting, men i det stora hela var hon en mycket välutvecklad och intressant karaktär. En annan person jag gillade skarpt var Paul (eller Paulus) där man verkligen kunde märka små skillnader beroende på vilken dimension han befann sig i, men samtidigt se hur himla lik han var sig själv. Marguerites föräldrar var därtill riktigt intressanta då de båda två var vetenskapsmän och det faktum att dem gjort stora och oerhört viktiga upptäckter som ledde till att resor mellan de olika dimensionerna blev möjlig. Det här är definitivt en trilogi jag vill fortsätta läsa, då Gray lyckades svara på majoriteten av läsarens frågor, vilket gjorde att man kände sig tillfredsställd med slutet. Men samtidigt lyckades hon lämna handlingen såpass öppen att man är fortsatt intresserad av att ta reda på vad som komma skall.

Mitt betyg
Boken får 4,5 stjärna i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...