lördag 18 februari 2017

Recension av Peter Pan

Författare: J.M. Barrie
Antal sidor: 207

Serie: Peter Pan, bok 3 av 3

När Peter Pan flyger in genom fönstret till de tre barnen Darlings sovrum för att leta efter sin borttappade skugga, går startskottet för ett klassiskt äventyr som trollbundit barn och vuxna i mer än hundra år. Tillsammans med Peter Pan ger sig Wendy och hennes bröder, Michael och John, iväg på sitt livs resa. Färden går till landet Ingenstans - en magisk fantasiö befolkad av sjöjungfrur, pirater, älvor och indianer. Här möter barnen älvan Tingeling och De borttappade pojkarna, och här får de vara med om en rad fantastiska äventyr som kulminerar med striden mot skurkarnas skurk - den beryktade kapten Krok.

Jag har velat läsa berättelsen om Peter Pan väldigt länge nu och det var roligt att äntligen få sätta sig in i berättelsen om hur han träffar Wendy och hennes bröder för första gången och hur de flyger iväg till landet Ingenstans tillsammans. Det var en riktigt fartfylld berättelse med en svartsjuk Tingeling, Wendy som blir mamma till alla de borttappade pojkarna och sist men inte minst kapten Krok som är lika sur och bister jämt och som dessutom är riktigt rädd för en tickande krokodil. Det hände hela tiden en massa tokigheter i den här berättelsen och det var kul att se de borttappade pojkarna och Peter Pan försöka klura ut hur saker och ting egentligen gick till och hur det ser ut i en riktig familj. Dock måste jag säga att jag inte riktigt fäste mig vid karaktärerna och att jag flertalet gånger fann såväl Peter Pan som Tingeling lite väl barnsliga och trångsynta. Men i det stora hela var det ändå en händelserik, lätt-och snabbläst bok.