lördag 25 februari 2017

Recension av Talking as Fast as I Can: From Gilmore Girls to Gilmore Girls, and Everything in Between

Författare: Lauren Graham
Antal sidor: 205
Finns hos: Bokus / Adlibris / Cdon

I denna samling av personliga essäer, avslöjar den älskade stjärnan i Gilmore Girls och Parenthood historier om livet, kärleken och arbetet som en kvinna i Hollywood-tillsammans med bakom kulisserna-sändningarna från uppsättningen av de nya Gilmore Girls, där hon spelar den snabbtalande Lorelai Gilmore ytterligare en gång. I Talking as fast as i can, pausar Lauren Graham för ett ögonblick och ser tillbaka på sitt liv, delar med sig av skratta-högt berättelser om att växa upp, början som en skådespelare, och flera år senare, sitter i sin trailer på Parenthood och frågar sig själv, "har du, um, klarat det?" hon öppnar upp sig om de utmaningar som det innebär att vara singel i Hollywood ("främlingar var oroliga för mig, så länge var jag singel!"), när hon erbjöds en audition för hennes rumpa, och hennes erfarenheter som domare på Project Runway ( "Det är som att jag hade en mode-inducerad blackout"). I "What it was like, Part one," sätter sig Graham ner för en episk Gilmore Girls maraton och reflekterar över att inneha rollen som den snabbtalande Lorelai Gilmore. Uppsatsen "What it was like, part two" avslöjar hon hur det kändes att återuppta den rollen igen nio år senare, och vad detta arbete har betytt för henne. Några fler saker du kommer att lära om Lauren: Hon försökte en gång att vara vegan bara för att få något gemensamt med Ellen DeGeneres, hon är medveten om att träffa killar vid prisutdelningar, har sina fallgropar ( "Om du ska träffa någon för första gången efter tre timmars hår , smink, och styling, har du redan satt ribban för högt "), och hon är en kort-bärande REI handlare (" Mina bungee sladdar tjänar nu poäng! "). Inklusive foton och utdrag ur den dagbok Graham skrev under inspelningen av den senaste tidens Gilmore Girls: A year in the life, denna bok är som en mysig innekväll, där du kan ta igen tid med din bästa vän, skrattar och byter historier, och-naturligtvis- prata så fort du kan.

Jag älskar verkligen Lauren Graham i hennes roll som Lorelai Gilmore i Gilmore girls, vilket naturligtvis var anledningen till att jag var tvungen att köpa den här boken. I Talking as fast as I can, får vi ta del av Grahams barndom, hennes strävan efter att bli något inom en väldigt svår bransch. Men vi får även ta del av hennes upplevelser av Gilmore girls-världen, Graham tittar bland annat igenom säsong 1-7 och kommenterar några utvalda scener i varje säsong, vilket var riktigt kul att läsa om. Sedan får vi även läsa utdrag från den dagbok hon förde under A year in the life, där man bland annat får reda på att Graham i princip försökte få in varenda människa hon tycker om i minst en scen. Allt detta var naturligtvis jätteroligt att få läsa om. Men det som jag tyckte var allra roligast att få reda på var det faktum att man i denna bok faktiskt kan få lite skymtar av Lorelai Gilmore, det faktum att på vissa sätt så är Graham lite lik henne. Det framkommer på vissa sätt i hennes sätt att skriva, i hennes sätt att framföra och beskriva vissa specifika händelser i hennes liv. Detta och all information av Gilmore girls var naturligtvis bokens höjdpunkt. Det jag saknade lite grann i boken var det faktum att alla bilderna i boken är svartvita (även de tagna 2016), vilket jag tyckte var lite synd, men man kan inte få allt här i världen. Det andra jag tänkte på var det faktum att jag verkligen hade önskat att boken var så mycket längre!!! Det finns så mycket mer som jag hade velat veta! Bör man kanske hoppas på en till bok om Grahams liv? Jag vet att jag hoppas på det i alla fall. I det stora hela var det här en mycket rolig och underhållande läsning som helt klart fick mig att skratta rätt ut vid flertalet tillfällen. Det var även givande att få reda på att en viss Lauren Graham precis som oss vanliga människor inte är perfekt.