söndag 19 februari 2017

Recension av Roseblood

Författare: A.G Howard
Antal sidor: 410

I denna moderna tappning av Leroux gotiska berättelse om hur obesvarad kärlek vände sig till vansinne, har sjutton-årige Rune Germain en mystisk åkomma kopplad till hennes operatalang och ett skrämmande misstag hon försöker dölja. I hopp om att en kreativa riktning skall hjälpa henne, skickar Runes mamma henne till en fransk konst vinterträdgård för hennes sista år, som ligger i ett operahus, vilken ryktas ha band till The Phantom of the Opera.
På RoseBlood, blir Rune vän i hemlighet med den maskerade Thorn-en gäckande violinist som inte bara styr hennes musikaliska omvandling genom hennes drömmar som verkar mer verkliga än verkligheten själv, men som på något sätt vet vem hon är bakom hennes egna masker. När de två upptäcker en andlig anslutning och en själsdjup romantik börjar blomma, kommer Thorns mörka agenda fram och han är tvungen att göra ett dödligt val: leda Rune till sin undergång, eller möta vredet som av the fantom som har hemsökt operahuset i ett sekel, och är den enda far han någonsin känt.

Jag har aldrig läst The Phantom of the Opera, så jag tyckte att det skulle bli riktigt intressant och spännande att läsa denna bok. Boken var fint skriven, med härliga ordval och målande beskrivningar av såväl karaktärer som omgivning. Men detta hjälpte mig inte i min strävan att faktiskt fastna för den här boken. Jag kände aldrig riktigt att jag kom in i handlingen och jag fäste mig heller aldrig riktigt vid karaktärerna och brydde mig därmed helt enkelt inte supermycket om vad som hände med dem. Jag upplevde heller inte att vi fick följa någon vidare karaktärsutveckling utan det var mer i slutet där någon karaktär helt plötsligt hej svejs hade blivit sin totala motsats, vilket jag inte direkt kände var så naturligt. Boken hade en del fina inslag och intressanta plottwists, men jag fastnade inte för själva boken och fick kämpa med att ens motivera mig till att läsa klart de sista 15 sidorna. Men om du gillar The Phantom of the Opera så är det nog värt att ge denna bok en chans.

Boken får 3 av 5 stjärnor i betyg. Betyget räddas upp p.g.a att boken var fint skriven, med bra miljö-och karaktärsbeskrivningar.