söndag 12 februari 2017

Recension av More Happy than not

Författare: Adam Silvera
Antal sidor: 293

En översättning av Adlibris beskrivning
Månaderna efter faderns självmord, har det varit tufft för sexton-åriga Aaron Soto att finna lyckan igen men han är letar fortfarande efter det. Med stöd av sin flickvän Genevieve och hans överarbetande mamma, kommer han sakta ihåg hur det känns att vara lycklig. Men sorg och ett ärr format som ett leende på hans handled hindrar honom från att glömma helt och hållet. När Genevieve åker iväg ett par veckor, tillbringar Aaron all sin tid till att umgås med den nya killen, Thomas. Aarons kompisar märker detta, och de är inte exakt glada. Men Aaron kan inte förneka den lycka som Thomas ger eller hur Thomas får honom att känna sig trygg från sig själv, trots spänningarna deras vänskap skapar med hans flickvän och vänner. Eftersom Aaron inte kan hålla sig borta från Thomas eller stänga av sina nyfunna känslor för honom, överväger han att vända sig till Leteo Institute's revolutionary memory-alteration procedure för att reda ut sig själv, även om det innebär att glömma vem han verkligen är. Varför lycka måste vara så svårt?

Det här var en väldigt fängslande bok som handlar om att hitta sig själv, att ta reda på vem man egentligen är. Men även hur man skall agera när andra människor inte vill låta dig vara den du innerst inne vet att du är. Jag fastnade med en gång för Aaron, en kille som inte alltid har haft det lätt i livet med en numera död pappa och ett hem fyllt med dåliga minnen. Aaron, hans storebror Eric och deras mamma jobbar en massa timmar för att ens kunna ha råd att bo kvar i ett hus de inte gillar. Det bostadsområde som Aaron bor i är minst sagt fyllt med en hel del skumma typer, varav en stor del råkar vara hans kompisar, några som i sin tur tillför en hel del till dramat i boken. Jag gillade Aarons relation med Thomas, de hade en väldigt bra personkemi och de klickade verkligen direkt, de fullgjorde varandra på något sätt. Det hela blir dock lite problematiskt när Aaron inser att han har börjat falla för Thomas och gillar honom mer än bara som en vän. Den här boken var minst sagt oförutsägbar och det var svårt att veta vad det var som hade hänt i det förflutna och vad som komma skulle. Delen med företaget Leteo, gör den här boken något annorlunda än liknande böcker i samma genre, det tillförde en hel del till spänningen enligt min mening. Aarons flickvän Genevieve hade jag en hel del blandade åsikter om men i slutändan får man ändå reda på varför hon tänker och agerar som hon gör, vilket leder till att jag tycker om henne något bättre än vad jag gjorde inledningsvis. I det stora hela skulle jag definitivt rekommendera den här boken för er som vill ha en lätt-och snabbläst contemporary-bok, med lbtq-karaktärer, samt med en något annorlunda twist.