söndag 5 februari 2017

Recension av The Fill-in boyfriend

Antal sidor: 343

En översättning av Goodreads beskrivning
När Gia Montgomerys pojkvän, Bradley, dumpar henne på parkeringen utanför hennes high school bal, måste hon tänka snabbt. När allt kommer omkring, har hon berättat för sina vänner om honom i flera månader nu. Detta var tänkt att vara den natten hon visade att han existerade. Så när hon ser en söt kille som väntar på att plocka upp sin syster,anlitar hon hans hjälp. Uppgiften är enkel: att vara hennes fill-in boyfriend i två timmar, noll engagemang, några vita lögner. Efter det kan hon vinna tillbaka den verkliga Bradley. Problemet är att några dagar efter balen, är det inte den verkliga Bradley hon tänker på, men stand-in Bradley. Den vars namn hon inte ens vet. Men att spåra honom betyder inte att de är klara med att fejka en relation. Gia är skyldig honom en tjänst och hans syster har för avsikt att se till att han utnyttjar det: hans ex-flickvän har en examens fest-tre timmar, noll engagemang, några vita lögner. Just när Gia börjar undra om hon kunde vända sin falska pojkvän till en riktig en, kommer Bradley invalsandes tillbaka in i hennes liv, exponerar hennes lögner, och hotar att förstöra hennes vänskaper och hennes nyfunna förhållande.

Det här var verkligen en av de där böckerna som bara griper tag i en och man har så svårt att lägga ifrån sig boken förrän man har läst ut den (vilket för övrigt inte tog speciellt lång tid). I början störde jag mig en hel del på Gia, då hon var rätt självupptagen och helt klart hade behandlat "original Bradley" på fel sätt och bara tänkt på att imponera på sina bästa kompisar. Men Gia växte en väldans massa under bokens gång och hon liksom läsaren förstår att hon verkligen inte är perfekt,vilket fick mig att värma upp för henne något. Vi blir även introducerade för "fill- in Bradley" och hans syster Bec, karaktärer som helt klart står för en stor del av underhållningen i denna bok. Bec var helt klart den karaktär som sade det som alla tänkte och hon var den som alltid visste hur saker och ting var tvungna att göras, för att respektive person skulle må bättre, men hon var samtidigt riktigt lurig och rolig. Det fanns i dessa fall en hel del scener som var riktigt underhållande, bland annat när Gia skall försöka komma på "fill- in Bradleys" namn med hjälp av gissningsleken 20-frågor. Men även när Gia skall återgälda tjänsten och vara "fill- in Bradleys" dejt till hans ex examensfest, vilket i sin tur leder till en hel del roliga situationer och tilltänkta comebacks från Gias håll. Det här var inte direkt ett mästerverk, men den var snabb- och lättläst och väldigt underhållande stundtals och den hade säkerligen passat perfekt om man för tillfället skulle befinna sig i en reading slump.