onsdag 22 februari 2017

Recension av Hemma hos Bettan

Författare: Eli Åhman Owetz
Antal sidor: 289
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

"Men då åker vi väl dit då. Till 70-talet. Kan ni på lördag?"

De tre barndomsvännerna Bettan, Matte och Carina har fastnat i en grå vardag. Bettan drömmer om att öppna inredningsbutik men harvar på som busschaufför, Mattes författarkarriär vill aldrig riktigt ta fart och Carinas glamorösa liv slås i spillror när hon erbjuds avgångsvederlag från sitt chefsjobb.

De bestämmer sig för att åka tillbaka i tiden, till utsvängda jeans, blå Blend och Kiss. Till Bettans sommarställe där allting en gång började, och där en missuppfattning kommer att leda till den perfekta affärsidén - en retro-retreat för tilltufsade själar.

Det var riktigt roligt att få sätta sig in i denna bok, jag var som sagt inte född på 70-talet, men det gjorde inte läsningen mindre rolig för det. Vi får följa de tre vännerna Bettan, Matte och Carina som startar upp ett retro-retreat för dem som saknar och därmed längtar tillbaka till sina ungdomsår. Detta i ett försök att återhämta sig från det faktum att livet inte riktigt blev som det var tänkt. Detta var en riktigt underhållande läsning, då man verkligen fick förflytta sig tillbaka till 70-talet och ta del av den tidens mest populära artister, klädstilar, mat och så vidare. Alla karaktärerna i den här boken var riktigt härliga och mysiga och de tillförde allihopa på sitt sätt något alldeles speciellt till bokens handling. Bettan, Matte och Carina hade dessutom en riktigt härlig vänskap och de var alla tre så himla olika vilket gjorde det väldigt roligt att se hur de hade fått sin vänskap att hålla under så himla många år. Vi får dessutom ta del av diverse återblickar som bygger upp och ger oss en bättre förståelse för hur allting började för de tre vännerna. I det stora hela var det här en väldigt mysig och välskriven bok, med intressanta karaktärer som ständigt utvecklades och förändrades. En riktigt lätt-och snabbläst läsning med andra ord.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor.