tisdag 28 februari 2017

Recension av The Sun is also a star

Författare: Nicola Yoon
Antal sidor: 344

Natasha: Jag är en tjej som tror på vetenskap och fakta. Inte öde. Inte öde. Eller drömmar som aldrig kommer att besannas. Jag är definitivt inte den typ av tjej som möter en söt pojke på ett trångt New York street och förälskar sig i honom. Inte när min familj är tolv timmar bort från att deporteras till Jamaica. Kär i honom kommer inte att min berättelse.

Daniel: Jag har alltid varit god son, bra student, lever upp till mina föräldrars höga förväntningar. Aldrig poeten. Eller drömmare. Men när jag ser henne, jag glömma allt det där. Något om Natasha får mig att tänka att ödet har något mycket mer utöver det vanliga i butiks för oss båda. The Universe: Varje ögonblick i våra liv har fört oss till denna enda ögonblick. En miljon terminer ligger framför oss. Som en kommer att besannas?

Det här är i ärlighetens namn den enda bok jag läst där jag inte har haft något emot det faktum att karaktärerna faktiskt lär känna varandra och blir kära, allt på en och samma dag. Nicola Yoon lyckades skriva den här berättelsen på ett ytterst vacker och gripande sätt och man kände verkligen med karaktärerna från första början. Det var dessutom väldigt roligt när Daniel och Natasha skulle försöka lära känna varandra med hjälp av några frågor (för att Daniel ville bevisa att man kan bli kär i någon på en dag). Hela berättelsen är rakt igenom vacker och jag älskade det faktum att Natasha kommer från Jamaica och att Daniel är född i USA, men har rötter i Korea. Det är alltid kul att läsa böcker som berör mångfald och faktiskt speglar vår värld så som den ser ut. Det var även väldigt intressant att få ta del av de båda huvudkaraktärernas bakgrund, deras livsstilar, men även att få reda på deras relationer till sina familjer. Kort sagt så var det här en väldigt gripande och mysig bok som samtidigt var snabb-och lättläst och oerhört svår att lägga ifrån sig innan den var utläst.