lördag 11 februari 2017

Recension av Kemisten

Författare: Stephenie Meyer
Antal sidor: 567
Förlag: Albert Bonniers förlag, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Hon är en före detta agent på flykt från sina tidigare arbetsgivare. Att hon var anställd av USA:s regering var det väldigt få som kände till. Expert inom ett område som få vet existerar på en enhet som knappt någon ens visste fanns. Och när enheten bestämde att hon utgjorde ett hot, var hon tvungen att gå under jord. Nu lever hon från dag till dag, ständigt på resande fot, ständigt med en ny identitet. Hennes före detta arbetsgivare har dödat den enda hon litade på, och de är ute efter någonting hon vet. De vill se henne död, och det omedelbart. När hennes före detta hanterare erbjuder henne en väg ut inser hon att det är hennes enda alternativ för att bli kvitt hotet mot sig själv. Men det betyder att hon måste utföra ett sista uppdrag för sin före detta arbetsgivare. Uppdraget visar sig inte alls vara en väg ut utan snarare göra hennes liv mer farligt. Hon förbereder sig för den största utmaningen hon någonsin ställts inför. Samtidigt för uppdraget henne samman med en man som ytterligare komplicerar hennes möjligheter att överleva. Hon inser att hon måste använda sina talanger på ett sätt hon aldrig tvingats göra förut.

När jag gav mig in i denna berättelse såg jag minst sagt fram emot att ta reda på hur lika karaktärerna i denna bok var med de som Meyer skrev om i Twilight-serien. Sanningen är att karaktärerna i Kemisten är så mycket bättre!! Den kvinnliga huvudkaraktären som går under minst sagt många namn är en väldigt stark och självsäker kvinna och hon har minst sagt ett makabert jobb. Hon är riktigt duktig på det hon gör och hon är allmänt kickass. Hon tar ständigt en massa försiktighetsåtgärder för att undvika att hennes gamla arbetsgivare får tag på henne, för då skulle i sådana fall hennes liv vara över. Nog för att det är intressant med alla blandningar med sprutor, giftiga röker och allt annat som hon kan tänkas komma på, så känns det som om att handlingen stundtals blir lite utdragen p.g.a alla de stopp och förändringar som huvudkaraktären hela tiden gör för att undvika att bli upptäckt. Samtidigt så är det riktigt kul att läsa om hur karaktärerna undviker upptäckt genom att gömma sig på olika ställen och vad de tvingas hitta på för att hålla sig säkra och hur allting inte riktigt går som de har tänkt sig. Jag tyckte att den man som vår huvudkaraktär faller för har jättebra kemi tillsammans med huvudkaraktären, men sättet de träffas på och hur de faller för varandra... känns minst sagt besynnerligt. Men i det stora hela var det en intressant bok, som inte liknar något jag tidigare läst och med allmänt kickass karaktärer som visste vad de gjorde.