Recension av Eld och is

Författare: Erin Hunter
Antal sidor: 347
Serie: Warriors, bok 2 av 4
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!!

ENDAST ELD KAN RÄDDA VÅR KLAN.

Den ödesmättade profetian hänger över Åskklanen där Eldhjärta just blivit utnämnd till krigare och fått sitt krigarnamn. Hans liv som tamkatt känns väldigt avlägset.

Det råder en bräcklig fred mellan de fyra klanerna i skogen, men det är oroliga tider och Åskklanen är försvagad efter alla strider. Läget blir ännu värre när man dessutom drabbas av både olyckor och sjukdom.

Trots den svåra situationen är Eldhjärta övertygad om att det finns ett ännu värre hot mot klanen. Något som hotar hela klanens existens: förräderi i de egna leden ...

Jag kastade mig in i denna bok med huvudet före och det var nästintill omöjligt att lägga ifrån sig den (blev dock tvungen att göra det p.g.a sömnbehov). Det här var minst sagt en alldeles underbar fortsättning på serien och handlingen tog en väldans massa vändningar som jag inte alls kunde förutse, vilket fick mig som läsare att ständigt förvånas över allt spännande som skedde. Jag gillar verkligen att läsa om Eldhjärta och alla hans vänner i Åskklanen, det är aldrig en lugn minut utan det händer verkligen någonting hela tiden. Vi får lära känna nya karaktärer som hela tiden utvecklas och som är alldeles underbart kaxiga och självständiga, som jag helt klart ser fram emot att läsa mer om, samt att se dem växa och utvecklas under seriens gång. Jag måste erkänna att jag blir något förvirrad över alla ständiga namnbyten i boken, det är nämligen så att varje gång en katt tar sig upp i hierarkin (eller nedåt) så byter de namn, vilket gör mig som är sjukt dålig på att komma ihåg namn, något förvirrad. Men samtidigt så är det kul att det går att särskilja katterna så himla bra, bara genom att de alla är så himla olika till personligheten och att de ser på världen på ett annat sätt än till exempel Eldhjärta gör. Det är minst sagt en hel del drama katterna i mellan i denna bok och jag ser verkligen fram emot att få reda på hur dessa konflikter skall lösas. I det stora hela så är det här en alldeles utmärkt bok (och serie) för läsare i alla dess åldrar och jag tycker definitivt att den är värd att ge en chans.

Boken får 4,5 av 5 stjärnor.