fredag 15 juli 2016

Det mystiska paketets innehåll


Nu var det alltså dags att avslöja vad det hemliga paketet från igår innehöll. Jag hade nämligen bett om två recensionsexemplar av förlaget Modernista och igår var det alltså dags att mottaga dem. En av de båda böckerna var Villette av Charlotte Bronté som jag har velat läsa i hur många år som helst (jag ÄLSKAR ju verkligen Jane Eyre) och nu snart så skall det alltså äntligen bli dags. 

Bokus beskrivning av Villette
Efter en familjekatastrof måste föräldralösa Lucy Snowe ta sig fram bäst hon kan, i ett 1800-talets London, utan annat skyddsnät än den sista lönen från ett arbete som sällskapsdam åt en äldre kvinna som nu avlidit.
Slumpen tar Lucy ombord på en båt till kontinenten och till Villette, där hon lyckas få anställning som lärarinna i engelska på en flickskola. Ständigt övervakas hon av skolans intriganta förestånderska. Som protestant betraktas hon med misstänksamhet i den strängt katolska kultur som präglar platsen. Ändå är det här Lucy söker ett hem åt ett känsligt men tåligt hjärta fostrat av besvikelser, den ena hårdare än den andra. Med åren ska miss Snowe komma att se allt klarare på människolivet; på lidandet och lyckan; på rådande världssyner som religion och inte minst kön. Villette [1853] var en för sin tid utmanande roman, med dess skarpa ifrågasättande av tidens kvinnoroll. Först efter modernismens genombrott fick romanen den klassikerstatus den förtjänar ett mästerverk av Charlotte Brontë som legat i skuggan av den världsomspännande succén Jane Eyre.


Men Villette var alltså inte den enda boken som fanns med i paketet. Det fanns en bok till, nämligen Lola och pojken i huset bredvid. Som jag bad om då jag gillade Anna och den franska kyssen så mycket och tyckte den var jättemysig. Varför ändra ett vinnande koncept liksom?


Goodreads beskrivning av Lola och pojken i huset bredvid
Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret. När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...