fredag 1 juli 2016

Recension av Porten

Författare: Astrid Ahlberg
Antal sidor: 655
Serie: Ön, bok 1 av 3
Förlag: Seraf förlag. Ett stort tack till dem och Astrid Ahlberg för detta recensionsexemplar!

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo. Upptäckten av Porten - en öppning till en annan värld - medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

Till att börja med så vill jag bara påpeka hur otroligt snyggt detta omslag är som Maria Helena Stanke (http://www.silverserpent.net) har gjort. Som ni vet sedan tidigare så är omslag mycket avgörande för att jag skall ge en bok en chans. Denna framsida får mig att tänka i riktning med Narnia, så riktigt spännande framsida med andra ord och en av anledningarna till att jag bad om detta recensionsexemplar. Jag gillar det faktum att Ahlberg har lyckats komma på hela den här världen som skiljer sig från liknande saker jag har läst tidigare. Detta är en fantasifull bok med mycket levande karaktärer som lever under helt olika villkor. När jag först insåg att boken skulle utspela sig ur flera olika perspektiv och att man därmed skulle få läsa en del av boken ur flera olika synvinklar så blev jag genast mycket skeptisk. Detta då många böcker har en tendens att vid sådana tillfällen bli mycket upprepande, långtråkiga och tjatiga. Men Ahlberg lyckas med det som inte många författare klarar och det är faktiskt att berätta samma händelse ur flera olika perspektiv och ändå behålla läsarens intresse. Man fick på detta vis lära känna karaktärerna bättre, men samtidigt fick man se de enskilda karaktärerna ur varandras synvinklar vilket var mycket intressant. Det gav helt enkelt karaktärerna ett större djup och man fick därmed större förståelse för deras agerande. Jag hade dock önskat att bokens avslutning och upplösning hade fått ta lite större plats. Men som en sammanfattning av denna bok kan man säga att den är mycket mysig och fin fantasy-bok som helt klart är läsvärd trots dess storlek som kan uppfattas som skräckinjagande.