måndag 11 juli 2016

Recension av Stormfågel

Författare: Conn Iggulden
Antal sidor: 434
Originaltitel: Wars of the Roses: Book one: Stormbird
Serie: Rosornas krig, bok 1 av 4
Finns hos: BokusAdlibris

Goodreads beskrivning
Året är 1437. Efter åratal av förmyndarregering ska den fromme Henry den VI, Lammet kallad, krönas till konung. Hans bräckliga hälsa och vacklande sinne gör honom till en svag kung, och Henrik förlitar sig på sina närmaste män, spionmästaren Derry Brewer och William de la Pole, hertigen av Suffolk, för att styra riket.
Ändå finns det de som tycker att England måste ledas av en stark kung om landet ska överleva. Richard Plantagenet, hertig av York, är en av dem. Då Englands territorier i Frankrike hotas, och det ryktas om uppror på hemmaplan, växer oron för att Henry och hans rådgivare ska låta landet gå förlorat. Då ett hemligt avtal ingås om att Henry ska äkta en ung fransk adelsdam, Margaret av Anjou, blir farhågorna överhängande.

Medan stormmolnen hopar sig över England belägras kung Henry och hans anhängare både inom och utom landets gränser. Vem, eller vad, kan rädda kungariket innan det är för sent?

Mina åsikter
Som jag har nämnt tidigare så älskar jag historiska böcker, vilket innebär att jag fann det mycket intressant att få reda på vad det var som egentligen hände under detta långa inbördes krig. Det händer hela tiden saker och man vill inte lägga ifrån sig boken då man är så spänd på att få veta vad det är som komma skall. Jag gillar dessutom det faktum att Iggulden valt att lägga till några sidor i slutet av boken där han klargör vad det är i boken som är historiskt korrekt och vart han har tvingats lägga till eller ta bort saker i händelsekedjan för att få på så vis få det hela att hänga ihop. Detta gör att man vet vilka delar av det man läst som faktiskt stämmer, vilket förhöjer nöjet av läsandet av boken samt ger Iggulden större trovärdighet. Detta är helt klart boken för den som liksom jag gillar historiska böcker, en helt klart läsvärd och spännande bok om än något blodig och hemsk stundtals. Jag ser verkligen fram emot att läsa de nästkommande tre böckerna i serien.

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...