söndag 17 juli 2016

Recension av Snövit ska dö

Författare: Nele Neuhaus
Antal sidor: 434
Orginaltitel: Schneewittchen muss sterben
Serie: Bodenstein & Kirchhoff, bok 4 av 8

En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenheim. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar – och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn.

Jag måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok då jag hade hört en massa bra om den. Dock så kände jag inte att boken riktigt levde upp till dessa förväntningar, då jag aldrig riktigt fastnade för boken. Visst, författaren har en bra och spännande idé till handling men jag känner att jag aldrig riktigt fastnade för karaktärerna och jag kände väl lite granna att bokens upplösning kändes lite hastigt och lustigt. Den är boken blev med andra ord ingen ny favorit, men den är fortfarande helt okej att läsa en mörk och dyster höstkväll med sina tydliga och fina miljöbeskrivningar blir det lätt att försvinna in i bokens handling.

Boken får 3 av 5 stjärnor.