söndag 3 juli 2016

Recension av Twisted

Författare: Sara Shepard
Antal sidor: 280
Serie: Pretty Little Liars, bok 9 av 16

Det har varit ett år sedan plågsamma meddelandena från A slutat komma och mysteriet med Alison DiLaurentis försvinnande slutligen gått till vila. Nu seniorer i high school, Aria , Spencer , Hanna , och Emily är äldre, men de är inte någon klokare. De vackra små lögnarna har fler hemligheter än någonsin - skruvade hemligheter som kan förstöra det perfekta liv de har arbetat så hårt för att bygga upp. Aria är svartsjuk på hennes pojkvän nya utbytesstudent. Spencers har lite för mysigt med sin snart - styvbror. Hanna är ett skandalös foto bort från att förstöra hennes pappas senaten kampanj. Och Emily skulle göra vad som helst för att få ett sim-stipendium. Värst av allt: Förra spring break i Jamaica, gjorde de något oförlåtligt. Flickorna är desperata att glömma den ödesdigra natten , men de borde veta bättre än någon annan att alla hemligheter spolas iland ... så småningom.

Jag tycker som vanligt att Shepards böcker är mycket lättlästa och det går snabbt att ta sig igenom dem, men den här gången känner jag faktiskt att jag endast hade ett milt intresse för denna bok. Det var alldeles för många återblickar där absolut inget förklarades. Och liksom tv-serien som är löst baserad på denna bokserie är denna bok bara en transportsträcka, man får med andra ord inte riktigt reda på något överhuvudtaget. Och "the pretty little liars" framstår mycket ofta som väldigt naiva och korkade ibland när de fattar sina beslut. Men sen så finns det naturligtvis några intressanta händelser i denna bok också, det faktum att det som vanligt är helt omöjligt att bevisa vem det är som är A denna gång (för vilken gång i ordningen?). Samt att alla tjejerna i boken försöker bygga upp sina liv igen och man återigen får lära känna dem och lära sig nya saker om dem.

Boken får 3 av 5 stjärnor då den stundtals ändå är rätt intressant och fängslande.