söndag 24 juli 2016

Recension av The First days

Bilde är lånad från goodreads
Författare: Rhiannon Frater
Antal sidor: 331
Serie: As the world dies, bok 1 av 3
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Katie kör till arbetet en vacker dag när en död man hoppar in i hennes bil och försöker äta henne. Samma morgon, öppnar Jenni sovrumsdörren för att hitta sin man ätandes på deras barn. Ödet sätter Jenni och Katie-totala främlingar tillsammans i en pickup, de flyr från plötsligt zombie fyllda gatorna i Texas där de bor. Innan solen har gått ner, har de blivit mer än bara vänner och allierade, de är bundna så tätt som två personer som har varit i krig med varandra. Under sin resa runt om i Texas odyssé att hitta och rädda Jenni äldsta son, Jenni upptäcker glädjen i att titta på en zombie huvud explodera när hon skjuter sönder deras hjärnor. Katie får reda på att hon är en fantastisk taktiker-och en ganska bra skytt. En chans till ett möte sätter dem på vägen till en isolerad, befäst stad, belägrade av zombies, där färre än hundra personer klamrar sig fast vid strimlor av civilisationen. Det ser ut som slutet av världen. Men Katie och Jenni och många andra kommer att göra vad de måste för att överleva. Köra, slåss, plocka upp varandra när de snubblar, bli kära ... allt är möjligt vid jordens undergång.

Mina åsikter
Det här är i ärlighetens namn mitt allra första möte med zombievärlden. Har aldrig läst/sett på något zombierelaterat utan bara tagit förgivet att det inte var något för mig. Men den här boken är spännande och medryckande och man vet inte vad som komma skall. Och ja, den är riktigt äcklig med alla zombies och sönderskjutna hjärnor och liknande, men gud vad bra den är! Jag hade i ärlighetens namn svårt att lägga ifrån mig denna bok och man inser dessutom att om detta mot alla odds (vad är chansen liksom?) skulle hända i verkliga världen så hade vi alla varit chanslösa. Men detta är definitivt den perfekta zombieboken att börja om med om du liksom jag inte trodde att zombies var något för dig. Man bör dock kanske tänka sig lite för innan man läser denna bok vid sängdags. Ser helt klart fram emot att fortsätta på denna serie.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte heller så bevandrad i zombievärlden, och jag tycker också att det kan vara äckligt haha. Men kanske vore detta en bra start för mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha kul att höra att någon tänker på samma sätt som jag själv! Jag tror faktiskt att du hade tyckt om denna! :) Här kastas man in i zombievärlden på ett bra sätt! Om man nu kan skriva så haha xD

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...