Recension av Födelsemärket

Författare: Gabriella P. Kjeilen
Antal sidor: 361
Serie: Mellody Looh
Förlag: Seraf förlag, ett stort tack till dem och Gabriella P. Kjeilen för detta recensionsexemplar!

Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde ... och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara?

Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in.
Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna. Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott.

Det märks att Kjeilen har en väldigt stark och egen berättarröst, det finns alltid en risk att fastna i alla klichéer och allt det som folk i vanliga fall skriver när de skriver i just genren fantasy. Men Kjeilen lyckas slita sig loss från allt det och lyckas skriva något alldeles eget, vilket hon gör på ett väldigt bra sätt. Jag är med andra ord väldigt glad över att jag bad om detta recensionsexemplar. Jag gillar det faktum att karaktären Mellody inte är perfekt, alla gillar inte henne, hon är inte populär osv, det gör henne till en lite annorlunda huvudkaraktär, men det är även det som får mig att gilla henne. Hon har problem precis som alla oss verkliga människor. Hade det inte varit för det faktum att man faktiskt måste äta, sova och jobba så hade jag lätt kunnat sluka denna bok på en enda dag. Det var ett sånt himla skönt flyt i denna bok, med en massa bra och djupa karaktärer som man fastnade för direkt, samt att miljöbeskrivningarna var otroligt detaljerade vilket ger läsaren möjligheten att verkligen se allting framför sig. En mycket bra debut med andra ord och jag ser verkligen fram emot att läsa bok nummer två i serien, då denna bok slutade minst sagt spännande.

Boken får 4 stjärnor av 5 möjliga tack vare författarens innovativa skrivande.