Recension av Lola och pojken i huset bredvid

Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 287
Originaltitel: Lola and the boy next door
Serie: Anna och den franska kyssen, bok 2 av 3
Förlag: Modernista, Tack för recensionsexemplaret!

Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret. När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt.

Liksom Anna och den franska kyssen är den här boken hur mysig som helst och alldeles omöjlig att lägga från sig förrän boken i fråga är utläst. I den här boken får man följa Lola, som har sin egna stil och följer sin egna väg. Samt hennes pappor Andy och Nathan (som jag förövrigt älskade) som även om de uppfattas som mycket överbeskyddande så är de ändå fantastiskt roliga och har sina egenheter. Jag gillar det faktum att man får återse karaktärer som Anna och Étienne (St. Clair) som är med i den första boken. Något som enligt mig ger boken ett större djup, då man redan vet om bikaraktärernas bakgrund och historia. Vilket därtill gör det lättare att lära känna karaktärerna Lola och Cricket. Jag gillar det faktum att Lola vill bli kostymdesigner och därmed går runt i alla möjliga konstiga kreationer som det är jätteroligt att försöka föreställa sig. Samt att det är roligt att läsa Perkins beskrivningar av Cricket då han framstår som rätt vimsig och omsorgsfull person som har svårt att säga det han faktiskt tycker och tänker. Detta är definitivt en bok som ger mig mersmak så jag kommer att vänta med andakt på att bok nummer tre i serien ges ut på svenska.

Boken får en stark 4 av 5 stjärnor.