onsdag 27 juli 2016

Mina första biblioteksböcker i form av e-böcker

För några dagar sedan diskuterade jag det här med låneböcker från biblioteket i form av e-böcker med en annan bokbloggare nämligen Hildes bokblogg. Vilket även var då som jag började fundera på varför jag aldrig testat att låna just e-böcker från bibblan. Jag har ändå haft min läsplatta sedan augusti förra året och har liksom inte ens kommit på tanken innan vi hade denna diskussion. Men idag så fick jag en sådan himla lust att besöka det där antikvariatet som jag köpte några deckare i från i början av månaden. Men eftersom att jag försöker ha ett mycket effektivt köpförbud för att ge mig själv chansen att läsa ut de böcker jag redan äger så blev det istället biblioteket jag vände mig till. Jag har nu dessutom lånat mina första e-böcker från mitt bibliotek. Två böcker blev det, vilket tydligen var maxantalet som gick att låna och nu har jag alltså 28 dagar på mig att läsa ut dessa böcker. Av någon anledning så vill inte min adobe digital edition fungera på min laptop (kunde därmed inte föra över böckerna till min läsplatta) men programmet funkade istället på den stationära datorn (fråga mig inte varför) men så var det i alla fall. De böckerna som jag nu har (äntligen) laddat över till min läsplatta är alltså Agatha Christies Mordet i prästgården som råkar vara den första boken om miss Marple. Sen så lånade jag även Miniatyrmakaren av Jessie Burton. Jag har alltså nu börjat läsa den förstnämnda lite smått, det må inte ha skett något mord ännu, men jag skall allt försöka se till att läsa en del nu under min helg.

Goodreads beskrivning av Mord i prästgården
Överste Protheroe hittas skjuten till döds i en prästkammare. Bara några timmar tidigare hade kyrkans präst uttryckt sin ovilja gentemot översten. Men Miss Marple upptäcker snart att inte bara prästen utan hela byn verkar ha haft skäl att mörda överste Protheroe.

Goodreads beskrivning av Miniatyrmakaren
En höstdag 1686 knackar artonåriga Nella Oortman på dörren till ett stort hus i Amsterdams rikaste kvarter. Nella har kommit från landet för att påbörja sitt nya liv som hustru till den framgångsrike köpmannen Johannes Brandt, men möts i stället av hans vasstungade syster Marin. Först senare dyker Johannes upp - och ger henne en bröllopspresent utöver det vanliga: en exakt kopia av deras hem i dockskåpsstorlek. Skåpet ska inredas av en gåtfull miniatyrmakare, vars pyttesmå skapelser visar sig spegla sina verkliga motsvarigheter på överraskande sätt. Nella blir till en början förbryllad av den slutna världen i hushållet Brandt, men i takt med att hon uppdagar dess hemligheter förstår hon vilka allvarliga faror som hotar dem alla. Håller miniatyrmakaren deras öde i sina händer? Och kommer hon i så fall att vara nyckeln till deras räddning - eller orsaken till deras fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...