torsdag 28 juli 2016

Recension av Ruthless

Bilden  är lånad från goodreads
Författare: Sara Shepard
Antal sidor: 339
Serie: Pretty little liars, bok 10 av 16

I flera år har skandaler skakat Rosewood, Pennsylvania - och high school-eleverna Aria, Emily, Hanna, och Spencer har alltid varit i centrum för dramat. De har förlorat vänner, varit föremål för en hänsynslös förföljare som heter A och undgått döden. Och det är inte över ännu. Arias kärleksliv är trassligt. Emily utforskar sin vilda sida. Hanna kysser fienden. Och någon från Spencer förflutna - någon som hon aldrig trodde att hon skulle få se igen - är tillbaka för att hemsöka henne. Men inget av detta kan jämföras med vad som hände på förra årets spring break. Det är deras mörkaste hemlighet ännu och gissa vem som fick reda på vad det är? Nu A är fast besluten att få dem att betala för sina brott, och det enda mer skrämmande än A är rädslan att kanske, bara kanske, förtjänar de vad som komma skall.

Jag måste erkänna att i början av boken så slungades man fram och tillbaka så mycket i tiden till olika händelser att jag totalt tappa bort mig och inte alls förstod vad det var som hände. Började tro att jag läst böckerna i fel ordning osv. Men det hade jag alltså inte gjort utan boken hade bara en väldigt rörig början. I det stora hela är detta som vilken bok som helst i ordningen av Sara Shepard i Pretty little liars serien. Tjejerna får som vanligt en massa otäcka meddelanden från A som man inte har någon aning om vem det är. Och när tjejerna försöker ta reda på vem det är så tror dem alltid att det är den mest uppenbara personen som är A, vilket aldrig stämmer naturligtvis. Det är klurigt och intressant att försöka pussla ihop ledtrådarna för att ta reda på vem som är den nya A. Och det faktum att boken har ett skönt flyt som gör att boken blir lätt- och snabbläst. Men samtidigt börjar det kännas lite tjatigt nu när jag har läst 10 böcker om ämnet. Och tanken på att det finns 6 böcker till gör mig bara trött i skallen.

Boken får en en svag 3 av 5 stjärnor.