tisdag 12 juli 2016

Veckans bokbloggsfråga- vecka 28

Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen lyder som följande: Vad tycker du utmärker en riktigt bra högläsningsbok? Vilka ingredienser måste finnas där för att du ska vilja läsa boken högt och dela med dig av dess innehåll. Och tvärtom, vad är det som gör att en bok inte passar för högläsning tycker du? Eftersom att jag har läst en hel del böcker högt för barn när jag har haft praktik med skolan eller när jag bara har jobbat på förskolor så känner jag ändå att jag har lite tips att dela med mig av. Boken får absolut inte ha för mycket text, för då orkar man inte läsa klart boken och barnen orkar inte lyssna utan tröttnar och vill gå iväg och göra något annat. Det är alltid kul och lärorikt om man kan få igång ett boksamtal under själva läsningen och då hjälper det om det finns många beskrivande bilder så att man även kan prata om det man ser. Om en bok är sådär lagom lång, med spännande bilder kommer barnen efter några genomläsningar att lära sig boken någorlunda utantill, vilket blir väldigt roligt när barnen alltså får möjligheten att gissa vad som komma skall i boken. Vid sådana här tillfällen kan det även bli ett plus om man t.ex. läser en bok där det finns med en massa djur om man kan ha leksaksdjur som får symbolisera dem i sagan. Något som barn brukar uppskatta väldigt mycket och som gör dem ännu mer intresserade av sagan. Jag gillar dessutom att slå två flugor i en smäll så jag brukar gilla att läsa böcker som lär barnen något, så som djurens läte, vad dem äter, Karius och Baktus (hur man får hål i tänderna), genusböcker osv. 

2 kommentarer:

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...