fredag 10 juni 2016

Bokbloggsjerka 10-13 juni

I och med veckans bokbloggfråga har Annika tagit hjälp av Mia Eggiman som undrar vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Jag brukar inte göra skillnad på vad det är jag tar emot egentligen. Det finns positiva och negativa grejer med alla olika format känner jag. Det är klart att det är kul att få böcker hem i brevlådan som man sedan kan ställa in i bokhyllan, en känsla som jag tycker är väldigt go. Men samtidigt så har jag lite ont om bokhyllsplats eftersom att jag fortfarande bor hemma. I och med alla recensionsexemplar så tas ju den lilla plats jag har upp mycket fortare än om jag bara hade de böcker jag köpt själv. En e-bok går fortare att få och är boken i ebub, så skulle jag väl inte direkt neka den (så länge jag inte känner att genren är fel) men pdf-filer har en tendens att bli lite konstiga ibland så därför tar jag ej emot dessa. Vill man att jag skall recensera en bok så får man åtminstone ge mig en bok i epub-format känner jag. Det jag stör mig lite på dock är att så många bokförlag endast skickar böcker i e-pub till oss bokbloggare medan de inbundna böckerna skickas till de som recenserar i tidningar osv. Lite snopet känner jag för vem som helst känner väl för att läsa recensionsexemplar i inbundet format. Vad jag har förstått så är det många bokbloggare som endast tar emot recensionsexemplar i pappersform och då blir dem ju mycket begränsade i vilka böcker de "kan" läsa.

17 kommentarer:

  1. Det skumma är ju också att det där med att de endast skickar ebup inte alls är sant, det beror helt och hållet på vem man råkar få kontakt med typ...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Johanna här ovanför, det har hänt ganska många gånger nu att jag märkt att det där med att de bara skickar e-böcker inte är riktigt sant. Tyvärr. Ett ärligt nej är faktiskt att föredra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen så bemödar jag mig inte ens om att fråga efter böcker på förlag där det står att de endast skickar ut e-böcker ^^

      Radera
  3. Antagligen har man på förlagen koll på recenserande bloggare också. De med många besökare behandlas kanske bättre???

    SvaraRadera
  4. Antagligen har man på förlagen koll på recenserande bloggare också. De med många besökare behandlas kanske bättre???

    SvaraRadera
  5. Jag tar bara emot fysiska, för jag har inget att läsa e-böcker på, men jag kan inte påstå att jag lider brist på recensionsexemplar ändå :P Det kanske är bra att jag inte kan fråga efter e-böcker också :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä det kan jag förstå! jag hade inte heller tagit emot e-böcker om jag varit tvungen att läsa dem på min dator! usch vad jobbigt det hade varit :) haha det är ett sätt att se på saken ;)

      Radera
  6. Jag tycker ändå det är ganska många förlag som skickar fysiska böcker till oss bloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är många som gör det också! men en del större förlag vill inte skicka fysiska böcker tyvärr :/

      Radera
  7. Klart man föredrar vanliga pappersböcker! Men skulle för egen del inte få många recex om jag valde bort de elektroniska. Är ju ingen proffsig "recensent" i avsedd mening o accepterar därför att det är så, tacksam för det jag får. Är ju obotligt förtjust i att skriva amatörmässiga wannabe-recensioner som bokbloggare... xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahah håller med dig till 100% man tackar och tar emot xD

      Radera
  8. Nog föredrar jag fysiska böcker, men jag läser också e-böcker. Det är ju ändå innehållet som är det viktigaste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja precis! båda funkar lika bra, men man har allt en favorit ändå ;)

      Radera
  9. PDF blir jättekonstigt på min platta, fel tecken och format och det är ju orättvist mot författaren om man blir irriterad när man läser.

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...