söndag 26 juni 2016

Läser just nu #1

Som varje gång när jag har läst ut en bok och skall börja på en ny har jag supersvårt att bestämma sig. För jag vill ju naturligtvis läsa allihopa samtidigt. Men den här gången var mitt utbud något förminskat jämfört med tidigare eftersom att jag är på landet och "endast" hade tagit med mig några böcker. Men valet föll slutligen på Stormfågel av Conn Iggulden, då jag varit jättesugen på att läsa denna bok så länge nu. Plus att jag som ni kanske vet älskar historiska böcker som förmedlar händelser och handling i allmänhet som rör hovet i olika länder. Som ni kanske också kommer ihåg har jag redan samlat på mig hela Rosornas krig-serien, så jag har minsann lite att stå i när det kommer till historiska böcker haha.


Goodreads beskrivning
Året är 1437. Efter åratal av förmyndarregering ska den fromme Henry den VI, Lammet kallad, krönas till konung. Hans bräckliga hälsa och vacklande sinne gör honom till en svag kung, och Henrik förlitar sig på sina närmaste män, spionmästaren Derry Brewer och William de la Pole, hertigen av Suffolk, för att styra riket. Ändå finns det de som tycker att England måste ledas av en stark kung om landet ska överleva. Richard Plantagenet, hertig av York, är en av dem. Då Englands territorier i Frankrike hotas, och det ryktas om uppror på hemmaplan, växer oron för att Henry och hans rådgivare ska låta landet gå förlorat. Då ett hemligt avtal ingås om att Henry ska äkta en ung fransk adelsdam, Margaret av Anjou, blir farhågorna överhängande. Medan stormmolnen hopar sig över England belägras kung Henry och hans anhängare både inom och utom landets gränser. Vem, eller vad, kan rädda kungariket innan det är för sent?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...