tisdag 14 juni 2016

Veckans bokbloggsfråga- vecka 24


Den här veckan är Carola från barnboksbloggen nyfiken på att få tips på böcker som jag förknippar med sommarlov: Böcker du själv läste som barn, som du läst för dina barn under sommarloven eller som du tror skulle passa extra bra som sommarlovsläsning. Vill du inte skriva om barnböcker kanske det finns andra böcker som du förknippar extra starkt med just sommaren. 


Känner att veckans bokbloggsfråga var aningen klurig. Jag brukar inte förknippa specifika böcker med olika årstider och lov och liknande och tycker att vilken bok som helst bör läsas precis när man känner för det. Men en bok som jag känner att jag har haft i bakhuvudet på sistone är faktiskt Majas alfabet, som jag fick när jag var liten. Jag och syrran har på sistone gått runt och sjungit några av de sånger (de som vi kan utantill som finns med i den boken och även sjungit dem när okända människor hört oss. Det här är en bok som ligger mig mycket varmt om hjärtat och denna bok sträcker sig faktiskt över de olika årstiderna så den passar kanske in bra här då. Jag har ju inga egna barn ännu, men det är är definitivt inte en bok som går ur tiden, så dessa sånger tänker jag minsann sjunga för mina framtida barn. Samt att den passar alldeles utmärkt att ha inom förskoleverksamheten (jag pluggar ju till förskollärare).

6 kommentarer:

  1. Jag brukar inte heller förknippa specifika böcker med årstider :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä precis man läser det man känner för liksom :)

      Radera
  2. Vad rolig den ser ut, på ett bra sätt alltså :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha det är så man lockar till sig läsare ;) Den är jättemysig och alla sångerna är så lätta att lära sig plus att man får med en skiva med boken så att man kan lära sig rätt melodi och så vidare :)

      Radera
  3. Majas alfabet har jag också läst på sommaren, den fanns hos min moster! :-)

    Kommer på nu att sagda moster även lånade mig tre av Rosenbaumdeckarna en sommar när jag var tretton-fjorton någonting... mina första deckare och åh vad spännande de var! Jag delade rum med en massa folk och det var hopplöst att bli tvungen att släcka lampan, jag ville ju läsa mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh vad mysigt! :) haha den känslan känner jag minsann igen! ;)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...