lördag 11 juni 2016

Recension av Stolen

Bilden är lånad från Goodreads
Författare: Lesley Pearse
Antal sidor: 469
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av Goodreads beskrivning
Sussex, 2003
När en vacker blond flicka hittas halvt-drunknad på en strand, har hon inget minne av vem hon är eller vilka fasor som gjort att hon hamnat där. Men efter en artikel om henne i Brighton tidningen ringer varningsklockorna för kosmetologen Dale, som visar polisen fotografier av Lotte Wainright. Flickorna träffades medan de arbetade på ett kryssningsfartyg och deras vänskap kom att blomma när de seglade haven i Sydamerika, tills Lotte föll under ett olycksbådande inflytande av en äldre amerikansk par. Till sin ånger, har Dale inte sett Lotte sedan hon lämnade fartyget månader tidigare ... men flickan på stranden - trots att hon är täkt av blåmärken - visst är det  hennes mycket saknade vän. Deras återförening markerar bara början på en farlig flodvåg av hemligheter, lögner och mardrömmar. Var har Lotte varit? Vem är mannen som verkar vilja döda henne? Och vad har det blivit av barnet hon nyligen fött? Dale och Lotte måste gräva djupt och finna styrkan att fortsätta mot alla odds om de ska kunna bygga upp deras vänskap och överleva Lottes stulna - och dödliga - liv ...

Mina åsikter
Den här boken skiljer sig aningen från Pearses vanliga böcker, visst det handlar en del om kärlek osv, men det är även lite av en deckare. Detta är en fartfylld bok som tar läsaren med på en resa för att ta reda på vad det egentligen är som hänt innan Lotte hittades uppspolad på stranden. Boken är spännande och händelsefylld även om den har sina sega partier stundtals. Boken var svår att lägga ifrån sig då man inte kan vänta på att få reda på alla nya händelser och dess utgång hela tiden. Det är kul att läsa något annorlunda från Lesley Pearse och då hon är en jäkel på att skriva blir egentligen allt hon skriver superintressant att läsa. I vanliga fall brukar jag föredra de böcker hon skriver som utspelar sig på 1800-1900-talet då jag anser att de böckerna har ett bättre flyt. Men den här boken som utspelar sig 2002-2003 faller alldeles utmärkt i min smak. Det här är med andra ord den perfekta boken att läsa sittandes i solstolen nu såhär under sommaren

Mitt betyg

Boken får en ärofylld 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...