lördag 4 juni 2016

Tips på boksidor

Det finns upphovsskyddslagar som säger att man 70 år efter dess att upphovsgivaren avlidit så försvinner copyrighten. Vilket innebär att det går att få tag på dessa böcker på olika sidor. Idag tänkte jag tipsa om två stycken. Project Gutenberg där du mest kan få tag på amerikanska böcker där upphovsskyddet har gått ut. 







Om man istället vill få tag på svenska böcker där upphovsrätten har gått ut kan man gå in på Litteraturbanken där det alltså finns svenska klassiker och liknande. Litteraturbanken bedrivs sedan 2006 av Kungl. biblioteketKungl. Vitterhetsakademien,Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska AkademienSvenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet. På dessa sidor har jag lyckats få tag på en hel del av de böcker som finns med på min bucket list. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...